De mensen van PMT

‘Je kunt altijd alles vanaf de zijlijn bekijken, maar je kunt ook deelnemen’

Rudy Kleine Lid verantwoordingsorgaan

In deze rubriek laten we de mensen die voor PMT werken aan het woord. Deze keer praten we met Rudy Kleine. Rudy is de afgelopen 8 jaar lid van het verantwoordingsorgaan (vo) geweest. Tijdens de verkiezingen eerder dit jaar is hij opnieuw verkozen voor een derde en laatste termijn. De komende jaren stapt Rudy dus weer met veel plezier in de trein van Enschede naar Den Haag om alle deelnemers van PMT te vertegenwoordigen.

Hoe ben je erop gekomen om je verkiesbaar te stellen voor het vo?

Dat was een oproep 8 jaar geleden. Ik ben lid van de FNV en daar kwam de oproep langs. Toen had ik zoiets van: hé, interessant! Ik heb veel dingen gedaan in mijn leven. De ouderraad, ondernemingsraad en ik zit in het bestuur van een politieke partij. Je kunt altijd alles vanaf de zijlijn bekijken, maar je kunt ook deelnemen en kijken hoe het aan de binnenkant is. Je leert dan dat aan de binnenkant niet alles gaat zoals het vanbuiten lijkt. En dan krijg je er wel meer begrip voor.

Hoe kijk je aan tegen de komende periode?

Het vo heeft een drukke periode achter de rug. PMT is op 1 januari overgestapt op de nieuwe pensioenregeling. Het vo heeft grondig meegekeken en adviesrecht gehad. Gelukkig hebben we goede deskundige begeleiding gekregen en goede gesprekken gehad met het bestuur. De nieuwe regeling, daar heb ik persoonlijk nooit negatief naar gekeken. Ik heb me weer verkiesbaar gesteld omdat ik ook graag de nieuwe leden van het vo mee wil nemen in de geschiedenis van deze overgang. Waarom zijn bepaalde keuzes gemaakt? Hoe heeft iets zich ontwikkeld? Die kennis mag niet verloren gaan.

Solidariteit is voor jou belangrijk. Ben je blij dat PMT voor een solidaire premieregeling gekozen heeft?

Ik vind het heel belangrijk dat we hiervoor gekozen hebben. Vooral ook voor de jonge deelnemers. Zij krijgen meer inzicht in wat ze opgebouwd hebben. Het is tastbaarder. Iedereen heeft zijn definitieve berekening gehad. Dus ik ben heel benieuwd hoe de totale landing van de nieuwe regeling zal zijn. Mensen zien pensioen vaak als een ver-van-hun-bed-show. Of ze denken ‘ik moet eerst mijn pensioen nog maar zien te halen’. Maar ook dat is solidariteit: de meneer die helaas iets te vroeg gaat, draagt bij aan de meneer die heel oud wordt. Ook de economie hebben we niet in de hand. Gelukkig hebben we een solidaire regeling. Dat betekent dat we schommelingen beter kunnen opvangen dan in de oude regeling. En wat ik één van de belangrijkste dingen van een bedrijfspensioenfonds vind, is dat pensioen levenslang is.

Wilt u meer weten over het vo? Kijk dan op onze website.